Makanan Rohani (jiwa) yang semakin Laris! Tapi...
Assalamualaikum... dan salam sejahtera (kepada yang "belum" lagi kembali kepada Islam)
Dibawah ini merupakan beberapa pertanyaan mengenai "makanan rohani"kebanyakan anak2 mudi kita dizaman ini. "Makanan" ini semakin atautelah pun menjadi "makanan asasi" kepada jiwa anak2 muda Islam kitayang sebelum ini "hanya" menjadi "makanan asasi" bagi orang2 atau anak2muda "Barat".
Pertanyaannya, adakah sebelum ini wujudnya "sirim"(ulama) atau "badan2tertentu"(ulama) atau "pengawal makanan"(ulama) yang telah dahulumembuat kajian terhadap "bahaya"nya atau "baik"nya atau "berkesan"nyaconsequense atau pengaruh "makanan rohani" ini pada orang2 Islamterutamanya anak2 muda Islam, sehinggakan sekarang ini "makanan rohani"ini semakin atau telah pun diterima oleh masyarakat Islam kita sebagai"makanan asasi" bagi rohani mereka?.
Jawapannya sudah ada, mereka(ulama) telah lama membuat kajianberdasarkan Al Quran dan Al HAdis dan telah tahu akan buruk baiknya"makanan" ini dan kesannya dan tujuan perkenalannya atau penyebarannyaoleh "pengedar2"(Golongan yang benci akan Islam atau yang tiada agama)kepada masyarakat Islam. Dan ekoran dari itu mereka telah pun berbuatbermacam2 cara bagi menyekat "makanan rohani" ini dari menyerap ataumenyelusup masuk kedalam "pasaran" masyarakat Islam kita yang manatarikannya atau "kelarisannya" mungkin pada jankaan awal sangatmendapat tempat di hati anak2 mudi Islam kita. Sekarang ini "pasaran"untuk "makanan" ini bukan saja bukan sekadar menjadi pasaran sebagaicontoh seperti penjualan kaset2 Al Quran atau ceramah atau nasyid,bahkan larisnya seperti pasaran penjualan kaset2 dari kumpulan WIngs,Search, Scorpion, Metalica, KRU, Spice Girls, MAriah Carey dan lain2lagi.
Nampaknya "makanan rohani ini" (melihat dari kajian atau dripemerhatian kepada masyarakat Islam) ini telah pun diterima olehkebanyakan masyarakat Islam sebagai "makanan asasi" kepada jiwa merekawalaupun sebenarnya Islam menganggapnya sebagai "nasi basi" atau"makanan beracun" atau "mungkin makanan TIADA khasiat langsung" atau"apa2 lagi".
Jadi sebagai kebaikan kita bersama ,diBAWAH ini diperlihatkan lahkepada kita hasil kajian dan penilaian serta pendapat2 oleh "sirim"atau "badan2 tertentu" atau "pengawal makanan" akan kebaikan atauKEBURUKAN atau KERACUNAN atau consequense atau khasiat "makanan rohani"ini (yang telah diperkatakan seperti diatas tadi) terhadap masyarakatIslam kita sebenarnya terutama anak2 mudi kita agar peringatan terhadapkebaikan, atau KEBURUKAN atau KERACUNAN segar dalam pemikiran kita atauberguna dalam kehidupan kita agar dilain masa lebih ber hati2 untukmenjadi "Pengguna" atau "Pembeli" kepada "makanan rohani ini". Dan agardilain masa "sebagai alternatif" untuk di "umpamakan" bahawa kita dapatmengenal atau dapat memilih, yang mana satu "chocolate yang halal" danmana satu "chocolate yang haram" atau mana satu "yang sebagainya" :).
FIKIRKAN !!!!!!!!!!!!!!
Apakah dia Muzik?
- muzik adalah bentuk bunyian-bunyian ( menggunakan sebarang alatan )atau nyanyian ( sama ada menggunakan alat atau tidak )
Dari mana asalnya Muzik?
- muzik sudah wujud sejak zaman-berzaman bersama perkembangan manusiadan menurut Syeikh Mahmud Syaltut naluri manusia memang sukakan perkarayang indah, lazat dan damai maka dengan dengan itu akan merasa tenangseperti suka melihat panorama yang cantik dan indah menghijau.
Untuk Apa Muzik dicipta?
- muzik pada zaman awal lebih kepada upacara spiritual/keagamaan dalamagama-agama dan ia juga bertujuan untuk menghiburkan masa lapang manusia sebelum ia pada zaman ini menjadi sumber komersial/periuk nasi
Muzik bagaimana yang diharamkan dan yang bagaimana pula dibenarkanIslam?
1) Muzik yang diharamkan secara disepakati ialah ;
- senikata tidak terkeluar daripada batas islam (cth: lucah,menghina islam,puja syaitan )- persembahan tidak melampuai batas seperti aksi2 memancing nafsu- majlis tidak didiringi perkara haram seperti pergaulan bebas,pendedahan aurat, arak dll- pengunaan alatan yang diharamkan
2) Muzik yang diharuskan Islam ialah :-
yang memuji Allah dan rasul- berbentuk nasihat- tidak diiringi perkara mungkar
Pendapat ulamak :
1) Gol. yang mengharamkan muzik ;
- Dalil quran* Firman Allah ( antara manusia yang membeli percakapan yang sia-sia untuk menyimpang dari jalan Allah tanpa ilmu dan menjadikannya bahan ejekan.Bagi mereka azab yang hina ) surah luqman:6
menurut setengah ahli tafsir sia2 itu ialah nyanyian- Dalil hadis
* Dari Abu Malik atau Abu Amir Asyaari dari Nabi Muhammad saw : akanmuncul satu kaum dari umatku yang menghalalkan zina, arak dan alat muzik. (hadis mu'alaq- terputus sanad )[Riwayat Imam Bukhori]
* Sabda Rasulullah : Setiap hiburan yang melekakan seorg mukmin adalahbatil kecuali 3; bergurau dengan isterinya, mendidik kudanya dan bermainpanah[ Hadis Riwayat Arba' ]
* Sabda Rasulullah : Sesungguhnya Allah swt mengharamkan qainah (penyanyi perempuan ), jualan, harga dan asuhannya.
2) Gol. yang mengharuskannya ;
* Imam Syaukani dalam kitab Nail al-Authar menyebutkan :
a) Ahli Madinah dan mereka yang sepakat dari gol. ulamak Zahiriah dansufi berpendapat harus nyanyian walaupaun sekali dengan gambus dan serunai.
b) Abu Mansur al-Baghdadi dalam karyanya pada fasal nyanyianmenceritakan Abdullah Bin jaafar tidak mengganggap berdosa pada nyanyian. Beliausendiri telah mengubah lagu dan mendendangkan bersama gambus.Abu Mansur juga menceritakan perkara yang sama dari Abi Syuraih, Saad al-Musaiyab,Atha' bin Abu Rabah dan as-Sya'bi.
c) Hadis Aisyah mendengar dan melihat perempuan bermain gendang danditegah oleh ayahnya Saidina Abu Bakar tetapi dibiarkan oleh Rasulullah keranahari itu adalah hari raya.
Alat2 muzik bagaimanakah yang dibenarkan dan yang bagaimana pula di haramkan?
- Menurut sebuah hadis antara alatan yang diharamkan ialah yang bertali dan ditiup ( ana lupa matan hadis )- Yang dibenarkan yang ialah gendang dan yang diketuk, berkulit
Bagaimanakah pendapat anta dengan hiburan muzik Islam sekarang seperti dari Kumpulan Raihan, Hijjaz dan sebagainya?
- Satu perkembangan yang baik sebagai ganti kepada era yang dibawa oleh Arqam dulu. Cuma kekadang ada nasyid/lagu yang seolah tidak dapatdibezakan sama ada ia nasyid atau lagu. Cth. dari penggunaan rentak muzik dan persembahan. SEkiranya ini boleh dijaga insyallah sekurang2 ia bolehmenjadi wasilah dakwah walapun tidal besar.
Bolehkah Hiburan Islam dengan cara dia orang ni?
- Pada ana tiada masalah selagi mana mereka menjaga batas-batas yangtelah ditetapkan kerana zaman ini artis menjadi idola...dan mereka membawa alternatif islam..jika ada yang silap langkah akan dijadikan hujjahuntuk dihentam alternatif ini.
Jawapannya disediakan oleh
Shahril Aidi (setiausaha agung persatuan pelajar melayu mesir(PMRAM)
Jabatan Hadis University AL Azhar
No comments:
Post a Comment