Menuntut Ilmu
Menuntut ilmu adalah satu keharusan bagi kita kaum muslimin.
Banyak sekali dalil yang menunjukkan keutamaan ilmu, para penuntut ilmu dan
yang mengajarkannya.
Sebenarnya banyak ayat Al-Quran dan As-Sunnah yang memerintahkan
kita agar menuntut ilmu dan kelebihan-kelebihan menuntut ilmu itu.
Maksud firman Allah s.w.t:
“Maka tanya oleh mu akan orang yang
ahli zikri (orang yang alim) jikalau kamu tidak mengetahui”.
Maksud sabda Rasulullah s.w.w pula yang bermaksud :
“Sesungguhnya sesuatu bab daripada
ilmu yang dipelajari oleh seorang lelaki terlebih baik baginya daripada dunia
dan apa yang ada di dalamnya”
Di samping itu terdapat juga hadis-hadis yang menceritakan
tentang fadhilat-fadhilat menuntut ilmu itu yang menjadi lebih baik daripada ibadah
kita (ibadah sunat) sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w ertinya :
“Demi Tuhan bahawa jika kamu pergi menuntut ilmu daripada
sesuatu bab terlebih baik daripada kamu sembahyang seratus rakaat,”
Di samping itu, banyak hadis yang disabdakan oleh Rasulullah
s.a.w tentang kematian bagi orang-orang yang sedang menuntut ilmu antaranya:
“Barangsiapa yang mati di dalam keadaan menuntut ilmu untuk
menghidupkan agama Islam, maka dia berada di dalam Syurga kelak satu darjat
dengan para nabi.”
Rasulullah s.a.w juga telah menggariskan beberapa peringkat
kelebihan ilmu dengan sabda Baginda s.a.w,
“Sesungguhnya ilmu itu adalah umpama gedung dan anak kuncinya
adalah pertanyaan.”
Empat jenis golongan yang diberikan pahala di dalam menuntut
ilmu ini, iaitu :
1.
Golongan
yang sukar bertanya akan sesuatu ilmu
2.
Golongan
pengajar atau orang yang mengetahui sesuatu ilmu dan mengajar kepada orang lain
3.
Golongan
yang yang mendengar orang yang mengajar ilmu
4.
Golongan
orang yang suka dan kasih akan majlis ilmu.
Jika kita teliti kepada kepentingan ilmu seperti yang telah
dijelaskan di atas, maka seharusnya bagi kita sebagai “Ummah Terbaik” mengambil
kesempatan yang berharga di dalam kehidupan ini untuk merancakkan lagi
pemburuan ilmu itu. Maka menuntut ilmu itu tidak mengira usia sama ada
seseorang itu muda atau tua, lelaki atau perempuan semua digalakkan menuntut
ilmu.
Adab Menuntut Ilmu Agama
Adab-adab dalam menuntut ilmu yang harus kita ketahui agar ilmu
yang kita tuntut berfaidah bagi kita dan orang yang ada di sekitar kita
sangatlah banyak. Adab-adab tersebut di antaranya adalah:
1.
Ikhlas
dalam menuntut ilmu.
Sepertimana amalan-amalan yang
lain, langkah yang pertama adalah keikhlasan diri. Langkah ini merupakan faktor
yang amat penting sehinggakan Rasulullah telah memberi amaran: Maksud hadis
riwayat Ibn Hibban dan ia dinilai sahih oleh Syu’aib al-Arna’uth dalam
semakannya ke atas Shahih Ibn Hibban (Muassasah al-Risalah, Beirut, 1997),
hadis no: 78
“Sesiapa
yang mempelajari satu ilmu yang sepatutnya dilakukan kerana mencari Wajah
Allah, namun dia tidak mempelajarinya kecuali untuk mendapatkan keuntungan
duniawi, maka dia tidak akan mencium bau syurga pada Hari Kiamat.”
Oleh kerana itu dalam sebuah hadis
yang lain, baginda mengingatkan: Maksud hadis riwayat Ibn Hibban dengan para
perawi yang dipercayai lagi sahih, demikian terang Syu’aib al-Arna’uth dalam
semakannya ke atas Shahih Ibn Hibban, hadis no: 77
“Jangan mempelajari ilmu untuk
berbangga-bangga di hadapan para ulama’, atau untuk berdebat dengan orang-orang
bodoh, atau untuk memilih majlis yang terbaik (demi mendapat pujian orang).
Sesiapa melakukan hal itu maka nerakalah tempatnya.”
Sesiapa yang memiliki niat dan
tujuan yang betul sepertimana di atas, dia tidak sekali-kali akan terkalah
dengan pelbagai cubaan dan fitnah yang mungkin dihadapinya dalam rangka
memahami agama Islam. Ini kerana: Maksud surah Muhammad, ayat 7
“Wahai orang-orang yang beriman,
kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu dan meneguhkan
tapak pendirian kamu.”
2.
Positif
dan Yakin kepada diri sendiri
Sikap yang positif dan keyakinan
diri adalah faktor yang penting untuk mencapai sesuatu tujuan. Faktor ini tidak
terpisah bagi sesiapa yang ingin memahami agama yang dicintai ini. Bahkan
ketahuilah bahawa sesiapa yang berusaha dengan ikhlas untuk tujuan ini, maka
Allah akan membimbingnya, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:
“Dan orang-orang yang berusaha
dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya
Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami; dan sesungguhnya (pertolongan
dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki
amalannya.”
[al-Ankabut, ayat 69]
“Pimpinan” Allah boleh wujud dalam
pelbagai bentuk, seperti dipertemukan dengan guru yang benar, ditunjuki kepada
buku daripada penulis yang jujur, dipersahabatkan dengan orang-orang yang
shalih, dibimbing kepada subjek-subjek yang mengikut tertib kepentingannya dan
ditanam dalam dirinya akhlak yang mulia apabila berinteraksi dengan ilmu agama.
Oleh itu janganlah merasa ragu-ragu atau rendah diri untuk berusaha memahami
agama Islam. Yakinilah bahawa Allah akan memimpinnya selagi mana dia ikhlas dan
bersungguh-sungguh.
3.
Bersiap
sedia untuk melakukan pengorbanan.
Tidak ada jalan pintas (short cut)
untuk memahami agama Islam, maka janganlah mengharapkan kefahaman dalam agama
secara serta merta atau melalui jalan yang mudah. Sebaliknya hendaklah bersiap
sedia untuk melakukan banyak pengorbanan dari sudut tenaga, masa, kewangan dan
kehidupan. Proses menuntut ilmu sememangnya memerlukan banyak pengorbanan dan
hal ini diketahui oleh Rasulullah. Oleh itu baginda menjanjikan ganjaran yang
besar kepada sesiapa yang melakukan pengorbanan tersebut dengan bersabda,
maksudnya:
“Sesiapa yang menempuh satu jalan
kerana mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.”
[Riwayat Muslim dalam Shahihnya
(penomboran Fu’ad Abd al-Baqi), hadis no: 2699].
Pengorbanan dari sudut tenaga dan
masa adalah berusaha untuk ke kelas-kelas pengajian agama sekalipun kesibukan
atau keletihan dengan kuliah di universiti atau kerja di pejabat. Pengorbanan
kewangan adalah membelanjakan wang ringgit untuk membeli buku-buku agama yang
berkualiti. Ini adalah pengorbanan yang tidak boleh ditinggalkan, dimana setiap
yang ingin memahami agama Islam perlu mencintai buku dan berusaha membina
koleksi buku-buku agama atau perpustakaan peribadi yang tersendiri.
Namun di antara semua pengorbanan,
yang terbesar adalah pengubahsuaian gaya hidup. Tidur perlu dikurangkan, gizi
pemakanan perlu dijaga dan aktiviti harian yang sia-sia perlu dihindari. Sedar
atau tidak, terdapat banyak aktiviti harian yang sebenarnya adalah sia-sia
seperti mengikuti acara sukan, membaca akhbar harian, menonton televisyen dan
berbual kosong. Semua ini hendaklah diubah kepada bersukan demi menjaga
kesihatan, menelaah akhbar harian sekadar mencari laporan yang bermanfaat,
menghadkan tontonan televisyen kepada dokumentari yang ilmiah dan berbual
sekadar menyampaikan nasihat. Pengubahsuaian ini akan membuka banyak masa
lapang yang dapat dimanfaatkan untuk memahami agama Islam.
4.
Tidak
mengenal titik noktah.
Semua orang yang melazimkan diri
berinteraksi dengan ilmu akan mengetahui bahawa ia sentiasa dinamik tanpa
mengenal titik noktah. Maka demikianlah juga seharusnya sikap setiap muslimin
dan muslimah yang ingin mencari kefahaman agama. Tidak boleh berkata “Saya
sudah habis belajar agama” atau “Saya sudah faham Islam”. Sebaliknya hendaklah
sentiasa mengkaji dan menganalisa kerana ilmu agama juga adalah sentiasa
dinamik. Bak kata pepatah:
“Tuntutlah ilmu dari buaian hingga
ke liang lahad.”
Pertama: Pada masa kini terdapat banyak
ajaran yang menyeleweng, setiap darinya berselindung di sebalik slogan “Ahli
Sunnah Wal Jamaah” agar kelihatan berada di atas jalan yang benar. Seandainya
seseorang itu tergelincir dalam salah satu daripada ajaran yang menyeleweng,
sikap dinamiknya yang sentiasa mengkaji dan menganalisa akan mengeluarkan
dirinya daripada ajaran tersebut kepada ajaran yang benar.
Kedua: Seseorang yang berusaha memahami
agama akan melalui beberapa tahap, daripada tahap kebudak-budakan sehinggalah
kepada tahap kedewasaan. Ini kerana dalam rangka melakukan kajian, dia akan
menemui banyak perkara baru yang tidak pernah diketahuinya sebelum itu.
Penemuan ini akan menjana semangat baru dalam dirinya. Terdapat kemungkinan
yang besar semangat tersebut akan mengarah dirinya kepada sikap merasa dirinya
amat berilmu (ujub), memandang rendah para ulama’ dan mudah menghukum orang
yang tidak sependapat dengannya. Inilah sikap kebudak-budakan yang saya
maksudkan.
Di sini manhaj dinamik amatlah
perlu dimana sikap yang sentiasa mengkaji dan menganalisa akan mengalih
seseorang itu dari tahap kebudakan-budakan ke tahap kedewasaan. Tahap
kedewasaan akan mengarah kepada sikap merendah diri berdasarkan keinsafan
bahawa ilmu agama sebenarnya amat luas, sikap menghormati para ‘ulama
berdasarkan kesedaran bahawa terdapat banyak faktor lain yang mereka
pertimbangkan dan terbuka kepada dialog berdasarkan mata yang celik kepada
hakikat berbeza pendapat adalah fitrah manusia.
5.
Mengamalkan
ilmu.
Usaha untuk memahami agama Islam
bukanlah sekadar class room discussion, akan tetapi ia adalah untuk diamalkan.
Ilmu tanpa amalan adalah sesuatu yang dibenci oleh Allah sebagaimana firman-Nya
yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman!
Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar
kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak
melakukannya.”
[al-Saff, ayat 2-3]
Sebaliknya orang yang mengamalkan
ilmunya akan ditambahi oleh Allah dengan ilmu dalam pelbagai bentuk. Orang yang
berusaha memahami agama Islam akan meningkat keimanannya dan iman itu sendiri
adalah apa yang dibuktikan dengan hati, lidah dan perbuatan. Keimanan seperti
ini akan ditambahi oleh Allah dengan hidayah-Nya, sebagaimana firman-Nya yang
bermaksud:
“……sesungguhnya mereka itu
orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka
dengan hidayah.”
[Maksud surah al-Kahf, ayat 13]
Orang yang mengamalkan ilmu juga
bererti mengamalkan hidayah yang Allah kurniakan kepadanya, meningkatkan
ketaqwaannya, maka dengan itu Allah akan mengurniakan kepadanya al-Furqan yang
membolehkan dia membezakan antara yang benar dan batil. Allah akan juga
menambahi Rahmat-Nya dan memberikannya cahaya untuk terus berada di atas jalan
yang benar. Perhatikan dua firman Allah berikut yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman!
Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (al-Furqan)
yang membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan menghapuskan
kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah
(sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.”
[al-Anfal, ayat 29]
6.
Berhubung
dengan orang yang berhubung dengan ilmu.
Siapa kita berhubung, siapa kita
berkawan, memiliki pengaruh yang besar kepada perwatakan diri kita sendiri.
Rasulullah pernah mengingatkan, maksudnya:
“Sesungguhnya perumpamaan teman
yang shalih dan teman yang buruk hanyalah seumpama pembawa minyak wangi dan
peniup tungku api seorang tukang besi. Bagi pembawa minyak wangi, boleh jadi
sama ada dia memberinya kepada kamu (minyak wangi) atau kamu membeli
daripadanya (minyak wangi) atau kamu mendapat bau harum daripadanya. Bagi
peniup tungku api seorang tukang besi, boleh jadi sama ada ia akan membakar
pakaian kamu (kerana kesan tiupan api) atau kamu mendapat bau yang tidak sedap
daripadanya (bau besi).”
[Diriwayatkan oleh Muslim dalam
Shahihnya, hadis no: 2628].
Oleh itu sesiapa yang berusaha
untuk memahami agama Islam hendaklah sentiasa berhubung dengan orang-orang yang
perhubungannya sentiasa bersama ilmu. Mereka adalah orang-orang yang
perhatiannya sentiasa kepada al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih, usahanya
sentiasa kepada mengkaji kitab-kitab peninggalan para ulama’ dan pemikirannya
sentiasa ke arah memperbaiki keadaan umat Islam dan menjaga kemurnian agama
Islam.
Di antara mereka ialah para alim
ulama’ dan guru-guru, maka hendaklah memuliakan mereka, mendengar nasihat
mereka dan mengikuti jejak langkah mereka. Seandainya mereka berbuat salah,
hendaklah menasihati mereka secara sopan dan tersembunyi, tidak secara kasar
dan terbuka kepada orang ramai. Di antara mereka adalah orang-orang yang dalam
proses memahami agama Islam, maka hendaklah menjadikan mereka sebagai sahabat
karib, selalu meluangkan masa berkongsi ilmu, bertukar-tukar pendapat dan
saling menasihati.
7.
Berdoa
Kepada Allah.
Setiap usaha perlu diikuti dengan
doa dan usaha untuk memahami agama Islam tidak terpisah daripada adab ini. Maka
hendaklah berdoa kepada Allah dan sebaik-baik doa adalah apa yang diajar oleh
Allah dan Rasul-Nya. Antaranya:
“Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan
(jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan)
orang-orang yang sesat.”
[Maksud surah al-Fatihah, ayat 6-7]
Demikian tujuh adab yang dapat saya ringkaskan daripada sekian
banyak adab untuk menuntut ilmu. Diharapkan adab-adab di atas bermanfaat untuk
setiap orang, termasuk diri saya sendiri. Selain tujuh adab tersebut, setiap
orang yang berusaha untuk memahami agama Islam perlu berwaspada kepada
unsur-unsur yang boleh merosakkannya. Unsur-unsur tersebut akan saya jelaskan
dalam penulisan yang seterusnya insya-Allah.
No comments:
Post a Comment